مفهوم کالیبراتور و کاربرد آن در صنعت

مفهوم کالیبراتور و کاربرد آن در صنعت

برای کالیبره کردن دستگاه های اندازه گیری، از یک دستگاه کالیبراتور یا همان دستگاه استاندارد استفاده می شود. شیوه کالیبراسیون به این صورت است که ابتدا مقایسه بین اندازه گیری ها و یک اندازه گیری صحیح در یک دستگاه تنظیم شده، صورت می گیرد و اندازه گیری دیگر تا جایی که ممکن است به همین طریق با دستگاه دوم صورت می گیرد. این دستگاه دوم با نام های مختلفی از جمله واحد تحت تست، دستگاه تست و… نامیده می شود.

کالیبراتور چه زمانی استفاده میشوند؟

دستگاههای اندازه گیری بعد از مدت زمانی دچار خطا خواهند شد که ممکن است براثر عوامل فیزیکی مانند صدمه و… ویا استفاده نادرست اپراتور در شرایط نا متعارف و .. اتفاق بیافتد که که دراین مرحله جهت کالیبره نمودن دستگاه بایستی از یک دستگاه مرجع استفاده نمود که میزان خطای آن استاندارد شده باشد .

کاربرد مختلف کالیبراتور ها:

  • کالیبره نمودن وشاخص مقیاسه نمودن همه تجهیزات اندازه گیری وثبت کننده ها
  • اگر سنسور احتیاج به تعویض داشته باشد تعیین میکند
  • مشخص نمودن اینکه آیا دستگاه مطابق با طراحی و مشخصات نظارتی صحیح کار میکند یا خیر .
  • کالیبره بودن تجهیزات جهت تست و کنترل محصولات به دریافت گواهی مدیریت کیفیت کمک میکند و همچنین جهت مستند سازی مقادیر کاربردی میباشد .

انتخاب یک کالیبراتور

  • کالیبراتور دما : درمکانهائی که دما اندازه گیری , کنترل و نمایش داده میشود ,شما ابزارآلاتی همچون سنسورها (ترموکوبل ) ، شاخص ها (پنل مترها) ، کنترل کننده های فر آیند , ثبت کننده های جداول و ثبت کننده های اطلاعات یا فت می کنید . این ابزار آلات می بایستی به صورت دوره ای چک و تنظیم شوند و به این دلیل استفاده از کالیبراتورها ضروری و لازم میباشد .
  • کالیبراتورهای ولتاژ / جریان : شبیه سازی سیگنال های فر آیند شامل سیگنال جریان و ولتاژ
  • مولتی فانکشن کالیبراتور : این دستگاه میتواند سیگنالهای جریان ,ولتاژ و دما را اندازه گیری کند .

آزمایشگاه کالیبراسیون

انجمن بین المللی وزن و اندازه گیری تعریفی رسمی برای کالیبراسیون بیان می کنند که عبارت است از “عملی که تحت شرایط مشخص در مرحله اول، بین مقادیر کمیتی با مواردی که در رابطه با صحت اندازه گیری آنها اطمینانی وجود ندارد رابطه ایجاد می کند که مقادیر بدست آمده توسط استاندارد های اندازه گیری و موارد غیرمطمئن اندازه گیری که از دستگاه کالیبراتور ایجاد می شود، مطابقت دارند. در مرحله بعد، از این اطلاعات برای ایجاد یک رابطه برای مشاهده ی نتایج اندازه گیری بدست آمده از یک شاخص استفاده می شود.”

با طراحی دستگاه اندازه گیری ای که نیاز به کالیبره شدن دارد فرآیند کالیبراسیون آغاز می شود، دستگاه کالیبراتور مورد استفاده باید قادر به حفظ کالیبراسیون در زمان کالیبراسیون باشد. این بدین معناست که دستگاه کالیبراتور باید قادر به این باشد که در طول زمان معقولی که به کار گرفته می شود، اندازه گیری ها را در تلرانس مهندسی انجام دهد. تلرانس مهندسی به توانایی ای گفته می شود که یک دستگاه در پی تغییراتی که انجام می شود، عملکرد خود را حفظ می کند. با طراحی دستگاه کالیبره با چنین مشخصاتی، احتمال عمل کردن دستگاه کالیبراتور، آنطور که انتظار می رود را بالا می برد. هدف اصلی کالیبراسیون حفظ کیفیت اندازه گیری و مطمئن شدن از کارکرد دست دستگاه است.

عمل کالیبراسیون و اندازه گیری های بعدی باید طبق واحدهای اندازه گیری که به صورت بین المللی قابل پیگیری باشند انجام شود تا کیفیت این اعمال و نتایجی که به دست می آید، افزایش بیابند. این امر به واسطه ی یک مقایسه ی رسمی با یک استاندارد که در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با استاندارد های ملی، واحدهای بین المللی و یا استاندارد مواد مرجع و مورد تایید می باشد، فراهم می شود.

کالیبراسیون در واقع ایجاد نظامی مؤثر به منظور کنترل صحت و دقت پارامترهای مترولوژیکی دستگاههای آزمون و وسایل اندازهگیری و کلیه تجهیزاتی است که عملکرد آنها بر کیفیت فرایند تأثیرگذار است و به منظور اطمینان از تطابق اندازه گیری های انجام شده با استانداردهای جهانی مورد استفاده قرار میگیرد. اگرچه کالیبراسیون تعاریف متعددی دارد اما در یک نگاه کلی میتوان کالیبراسیون را مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با یک استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن و درصورت لزوم تنظیم دستگاه در مقایسه با استانداردهای مربوطه دانست

اگرچه کالیبره کردن تجهیزات پزشکی در ابتدای به کارگیری آنها و در لحظه ساخت از اهمیت قابل قبولی برخوردار است ، اما حصول اطمینان از کاربرد دستگاه های کالیبره در تمامی مدت فعالیت آن دستگاه، نکتهای است که باعث ایجاد اعتماد متقابل پزشک و بیمار شده و علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، کاهش مدت زمان بستری را نیز دربرخواهد داشت.

بدون شک، آزمایشگاه کالیبراسیون میتواند دربسیاری از فرآیندهای بیمارستانی نقش عمدهای ایفا نماید و ابعاد مختلف مرتبط با تجهیزات پزشکی از جمله تعمیرات ، نظارت و بازرسی را متحول سازد

دستگاه هایی که نیاز به کالیبره ندارند با برچسب (NOT CALIBRATION REQUIRED) N.C.R مشخص گردند

اگر دستگاهی معیوب شده و یا دقت آن مورد شک و تردید باشد، باید فوراً توسط فرم مخصوص با ذکر علت خرابی به آزمایشگاه کالیبراسیون ارسال شود. آزمایشگاه کالیبراسیون موظف است هر ماه لیستی از کلیه دستگاههایی که اعتبار آنها منقضی یا در شرف اتمام است، تهیه نماید و به کارگاهها و شعبات جهت اطلاع ارسال کند

اگرچه در نگاه اول و در ظاهر، تجهیزات کالیبراسیون دستگاههای پزشکی به عنوان کالیبره کننده یک یا چند پارامتر به هم شبیه هستند و عملکرد مشابهی دارند، اما چگونگی و دامنه عملکرد آنها میتواند بسیار متفاوت باشد. در بسیاری از موارد دیده شده برخی از کالیبراتورها تنها امکان کالیبره کردن دستگاههای پزشکی معین که مشخصات آنها از قبل در کالیبراتور تعریف شده را دارا هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *